Dag 7 - Toerist uithangen - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Phoebe Oostveen - WaarBenJij.nu Dag 7 - Toerist uithangen - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Phoebe Oostveen - WaarBenJij.nu

Dag 7 - Toerist uithangen

Blijf op de hoogte en volg Phoebe

11 Juli 2016 | Indonesië, Bandung

Planning: Tanguban Perahu (11/7)

Em en ik worden allebei een beetje gefrustreerd wakker. De wekker gaat precies voor de ontknoping van onze droom.. Lekker dan. We maken ons klaar voor de dag en als we richting het ontbijt lopen, vertelt pap dat de chauffeur er al staat - half uurtje te vroeg. Snel snel ontbijten, spullen pakken en op naar de Tanguban Perahu!

We zitten dik twee uur in de auto, de chauffeur spreekt amper Engels. Hij probeert ons iets te vertellen, maar snappen niet precies wat hij bedoelt.. "Klik photo koppi ten minutes". Hij slaat links af en we rijden een heel hobbelig weggetje op. Hij stopt bij een doodlopende weg en laat ons uitstappen. Een andere man stapt in de auto en wil er mee weg rijden, onze tassen nog achterin. Heel even schrikken we alledrie en hebben we het nood scenario in ons hoofd: ze gaan er vandoor met onze tassen en laten ons hier achter. Maar dan proberen we op de mens te vertrouwen (maar halen voor de zekerheid onze handtassen even uit de auto).

Eenmaal binnen gekomen blijkt het een koffie branderij te zijn, voor Koffie Luwak. Dat is een speciale soort koffie, waarbij de bonen opgegeten worden door een soort jungle kat. De bonen blijven 12u in zijn maag en hierdoor wordt onder andere het cafeïne percentage gereduceerd. Na die 12u poept het diertje de bonen uit en hiervan wordt uiteindelijk koffiepoeder van gemalen. We mogen Mumu, een kleine jungle kat, vasthouden door de hele tour. Mumu krijgt papaya, banaan en koffiebonen te eten en drinkt honing, melk en eieren. Mumu is heel lief en ligt lekker in onze armen te slapen. Na de drinken we ook een kopje Kopi Luwak en het inderdaad hele lekkere koffie. Ik drink nooit zwarte koffie, maar deze is lekker :-). Een leuke onderbreking van de heenreis!

We vervolgen onze weg naar de Tanguban Perahu en al snel proberen ze ons op te lichten, door ons een tour aan te smeren halverwege de berg. De auto al geparkeerd, maar gelukkig net op tijd hebben we het door en stappen we weer in de auto op weg naar boven. Vrij snel beginnen we al de zwavelluchten te ruiken. Onderweg kopen we mondkapjes die artsen en tandartsen ook dragen. Boven op de berg parkeert de chauffeur de auto en stappen we uit. Eigenlijk geen idee waar we nu precies naar toe moesten. Al vrij snel stapte een Indonesisch mannetje op ons af die ons in het Nederlands aansprak. Hij wilde ons wel begeleiden. Aangezien wij geen idee hadden hoe of wat nu precies, accepteerden we zijn aanbod.

We liepen eerst naar het hoogste punt van de berg om vanaf daar naar de zwavel kraters te kijken. De kraters lagen in een dal tussen de bergen en het uitzicht was écht adembenemend.. De donkergrijze bergen van de vulkaan, de lichtgrijze kraters met turquoise zwavelpoeltjes.. Alle kleine lava- en zwavelstenen in verschillende tinten gaven het geheel een super mooie en bijzondere draai. Na het bewonderen en maken van veel foto's (lees: selfies van pap) liepen we terug naar de parkeerplaats. Hier moesten we betalen voor de tour even onze chauffeur even laten weten dat we naar beneden gingen lopen dus dat hij daar alvast naar toe kon rijden.

We hebben een hike gemaakt van ongeveer een kilometer over het heuvelige landschap. Onderweg echt genoten van de natuur. Heerlijk door de jungle, zoveel groen en zoveel moois. We hebben zelfs een zwarte aap door de bomen zien slingeren! Heel gaaf. Ook lekker om even iets actiefs te doen, na veel dagen in de auto lange stukken rijden. Eenmaal beneden aangekomen stonden we opnieuw versteld. Het mooie uitzicht dat we net zagen is nu vertienvoudigd, omdat we er midden in staan. We zijn er alle drie even stil van. Onze gids haalt ons uit ons "wow"-momentje door vrolijk voor te stellen een eitje te halen en die te koken in de kokende zwavelpoel. We kijken onze ogen uit en proberen het vast te leggen op camera, wat bijna niet mogelijk is. We zoeken naar mooie lava- en zwavelstenen en na een half uurtje ronden we de tocht af. De gids die echt goed Nederlands spreekt heeft ons super vermaakt en wat extra's aan de dag gegeven :-).

Nog na genietend zitten we in de taxi op naar de volgende stop: floating market. Precies op het moment dat wij in de auto stappen begint het te regenen: timing! Het regent de hele weg tot we aan komen. De floating market is ontzettend leuk. Het is echt non-toeristisch, of wij hebben geluk dat er vandaag amper toeristen zijn. Je ziet vooral lokalen lekker eten. Ook wij hebben heel lekker gegeten. Verder zijn er heel veel activiteiten voor kinderen, maar wij hebben er niet zo veel meer te zoeken en we zijn ook kapot van deze dag dus gaan lekker naar huis (eh, hotel). Daar aangekomen en snelle douche en hup ons bed in! Morgen lekker een dagje rustig aan en de stad verkennen. Zijn we wel aan toe! Nu nog nagenieten van al het moois dag we vandaag hebben gezien en dan oogjes dicht...

Liefs!

P.s. Sorry sorry sorry, WiFi lag eruit in het hotel dus vandaar de vertraging van de verslagen... Zitten nu even bij de Starbucks om ze te uploaden!

• 18 Juli 2016 - 18:52

M + P:

Aan het zwavel bezoek heb ik nog een leeglopende herinnering aan, juist op die dag heb ik veelvuldig een gelegenheid met mandybak bezocht, wat overigens de aan leiding was om thuis een toiletsproeier aan te sluiten! Maar het is bijzonder om ook dit te beleven. Wij vonden het ook erg interessant en een belevenis!
    Liefs ale drie M + P xxx