Dag 8 - Downtown Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Phoebe Oostveen - WaarBenJij.nu Dag 8 - Downtown Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Phoebe Oostveen - WaarBenJij.nu

Dag 8 - Downtown Bandung

Blijf op de hoogte en volg Phoebe

12 Juli 2016 | Indonesië, Bandung

Planning: Bandung (12/7)

Vandaag hebben we lekker "uitgeslapen" en stond de wekker om 9:00. Binnen een uurtje stonden we buiten en zijn we door Bandung gaan lopen, op naar een mall. Onderweg liepen we langs een fotozaak en Em is daar natuurlijk helemaal weg van. We liepen naar binnen en Em zag al meteen een super gave analoge camera. Rolletjes waren hier omgerekend ook maar €3. Ik vond altijd dat foto's maken Em haar ding was, zij creatief en ik studeren. Maar terwijl we daar zo stonden dacht ik daar nog een keer over na en eigenlijk vind ik het ook heel leuk om creatief bezig te zijn en dat ik die studierichting niet gekozen heb, betekent natuurlijk niet dat ik het niet leuk vind. Ik dacht doe eens gek en heb er ook eentje op de kop getikt. Wat is er nu leuker dan je eerste camera in Indonesië te kopen? Ik kan er meteen de rest van de reis mee vastleggen en heb Emmie als teacher :-).

Na deze impulsieve aankoop vervolgden wij onze weg naar de mall. Toen we de winkel uitstapte stond pap met een Indonesische man te praten. Eerlijk gezegd, dacht ik dat het de zoveelste verkoper was dus ik gaf een snel antwoord, glimlachte en liep door. Pap stopte echt om met hem te praten en al snel pakte hij een boek uit zijn rugtas en liet hij ons handgeschreven brieven lezen. Een beetje twijfelend begonnen we te lezen en het bleken brieven van andere Nederlandse toeristen te zijn. Deze slimme man, Benny, heeft andere toeristen gevraagd deze brieven te schrijven na afloop van zijn tour! Ik vind dat echt briljant, iedereen is argwanend als je de zoveelste achter je aan hebt die beloofd "het mooiste plekje van Java" te laten zien. Als je het echt leest van andere Nederlanders voelt het al meteen vertrouwd. Benny beloofde ons mee te nemen naar zijn dorpje, wat omgeven was door sawa's, waar hij goudvis als lunch voor ons zou bereiden. Die lieve lach op zijn gezicht zorgde bij mij al voor prikkelende tranen achter mijn ogen. Ik voelde een diepe drang om hem te knuffelen, maar beheerste me. Je gunt het zo iemand toch.. Daarnaast wilde we morgen naar de sawa's gaan, maar hadden we nog geen idee hoe. Deal: morgen om 10u pikt Benny ons op voor een dag tussen de sawa's, zingende kindjes en voor het eerst in mijn leven goudvis eten.

Na deze tweede onderbreking, vervolgenden we dan nu écht onze route. We hebben zeker wel een half uur door Bandung gelopen. Prachtige koloniale gebouwen gezien en lekker om even te bewegen. De eerste mall waar we aan kwamen was groot en mooi. Het was een ontzettend westerse mall weer, maar tot mijn verbazing (in tegenstelling tot die van pap) heel weinig toeristen. In Kuala Lumpur zag je veel toeristen dus begreep ik beter hoe zo'n grote mall kan blijven bestaan. In deze mall draait de mall echt op de lokale mensen. Weinig verkopers spraken Engels en we voelde ons wel echt de toeristen.

Rond een uur of 3 zijn we naar de volgende mall gegaan, Paris van Java. Deze mall was nog groter én mooier. Hier kregen we alledrie echt een beetje het gevoel dat we in LA in een mall rond liepen. Super veel bekende en leuke winkeltjes. Wat minder voor de portemonnee, vooral die van mij.... Ik blijf bij alles maar denken: elke keer als ik dit gebruik/draag denk ik aan Indonesië, leuke herinnering!....

Rond 17:30 waren we wel wat moe van het lopen en iets wat Em en ik altijd leuk vinden is naar de bioscoop gaan in het buitenland. Dat is iets waardoor je nog meer het land mee maakt. In deze mega mall was natuurlijk ook een bios en Finding Dory draaide in het Engels om 6u: perfect. We kochten een kaartje, welke maar €2,40 per stuk kosten. Hoe is het mogelijk! Of eigenlijk: hoe is het in Nederland mogelijk er zo veel voor te vragen?!

Van de film heerlijk genoten, lekkere hersendode film met lieve poppetjes en stemmetjes. Na de film zijn we nog even langs de laatste winkeltjes gelopen en daarna gaan eten bij een westers restaurantje. Ook weer super lekker gegeten en we blijven ons verbazen over de rekening iedere avond. Normaal ben ik als ik uiteten ga meer kwijt voor mezelf dan dat we nu met drie zijn.. Toch bizar? Na het eten lekker de taxi naar huis gepakt (voor tien minuutjes rijden betaal je ook maar €2) en gedoucht. Morgen weer op pad en de mooie natuur in!

Liefs!

  • 13 Juli 2016 - 18:41

    Opa Rn Oma "Veen":

    Hallo lieverds, we hebben weer in de verslagen van dag 7 en 8 kunnen genieten van jullie belevenissen. Ook de mooie foto's hebben gezien in de whatsapp. We kunnen ons een betere voorstelling maken van julie reis. Prachtig Phoeb dat je zo levendig alles kunt beschrijven. Op deze manier kan Opa veel herinneringen herbeleven.
    We kijken alweer uit naar het volgende verslag.
    Liefs Opa en Oma

  • 14 Juli 2016 - 06:40

    Pien:

    Hi Phoebe,
    Dank voor je moeite om jullie reiservaringen met ons te delen. Ik heb het idee dat ik een stukje met jullie meereis. En voor wat betreft creativiteit....schrijven is ook een creatieve uitlating hoor en daar ben jij heel goed in. XP

  • 18 Juli 2016 - 19:04

    M + P:

    Heerlijk toch om zo'n dag te ervaren en gewoon even jezelf te zijn! En succes met het maken van de foto's weer een lekker ouderwets, maar zeer creatief. En wat nie creatief wat zeg ik altijd "duizendpoot"! Net zoals je zus denkt dat zij bepaalde dingen niet kan, wat wel in haar zit en er ook uitkomt, hebben jullie beiden grote verborgen talenten! Die als de tijd er rijp voor is eruit zullen komen!! Heb vertrouwen in jullie zelf, wij geloven in jullie beiden lieve Emily en Phoebe!!!
    Dikke knuffel van ons M + P xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Phoebe

Actief sinds 09 Juli 2016
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 4448

Voorgaande reizen:

09 Juli 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

04 Juli 2016 - 29 Juli 2016

Back to the roots

Landen bezocht: